Hoe krijg je ontheffing voor het gebruik van een oranje zwaaillamp?

Ik ben maandelijks verkeersregelaar bij een toertocht van een enkele 15 scootmobielers, ik rij hier dan met mijn scooter voorop, maar ik kan het overig verkeer, buiten gebaren met mijn handen (ja dit mag niet OP de scooter, dat weet ik), niet kenbaar maken op een aparte situatie. Kan ik hiervoor een ontheffing voor een oranje zwaailamp aanvragen --> vergunning?
Zo ja, hoe? of heb ik hier geen vergunning voor nodig
U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:

-het verlenen van hulp op of langs de weg;
-werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
-hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
-het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
-het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
-het begeleiden van militaire colonnes;
-het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter

In mijn vraag geldt het dan niet als:

* -het verlenen van hulp op of langs de weg;
* -het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;

5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Erna55
5 jaar geleden
Je bent geen " verkeersregelaar" wanneer je voor een clubje scootmobielers rijdt.
Iedere scooterrijder in je clubje moet zich gewoon aan de regels houden.
Wanneer de eerste door een groen verkeerslicht rijdt, geeft dat de anderen niet het recht om door rood te rijden !
Ga eens praten met de verkeerspolitie. Daar zul je horen dat je geen bijzondere rechten hebt wanneer je met een clubje meerijdt. Je bent geen verkeersregelaat .
alexf52889
5 jaar geleden
@erna5 Ik ben wel degelijk een verkeersregelaar. Als ik op de kruising sta en ik laat het overig verkeer stoppen, mag de hele stoet op mijn aanwijzing wel degelijk door rood rijden. MIJN aanwijzingen gaan BOVEN de geldende verkeersregelaar. Ik ben namelijk een daartoe bevoegde ambtenaar (verkeersregelaar). Wij rijden namelijk met 15-25 scootmobielers, en 5-6 verkeersregelaars.
Erna55
5 jaar geleden
Dat verbaast me. Wanneer je een bevoegde verkeersregelaar bent, dan heb je daar een opleiding voor gehad. In je opleiding zijn de vragen behandeld die je steeds hier stelt.
alexf52889
5 jaar geleden
@Erna55 Ik ben geen BEROEPSverkeersregelaar maar een evenementenverkeersregelaar. dan ben ik nog steeds een verkeersregelaar
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer het goed geregeld is, krijgt ook een evenementenverkeersregelaar een instructie. Heb je deze niet gehad, praat dan eens met de politie en vraag hen wat je bevoegdheden zijn.
alexf52889
5 jaar geleden
@erna55 ik heb een instructieverklaring, en heb dus ook een instructie gehad en ben dus ook voor deze evenementen, van de scootmobielclub, op te treden als verkeersregelaar.

Antwoorden (1)

Gezien je andere vragen ben je nogal een fan van het gebruik van zwaailichten :-)

Het gebruik van het oranje zwaailicht is beperkt tot de situaties uit het bekende reglement.

Je mag geen zwaailicht gebruiken en krijgt er geen vergunning voor. Elke deelnemer aan de stoet scootmobielers moet zich individueel houden aan de verkeersregels.
Als voldaan wordt aan bepaalde eisen (o.a. instructieverklaring) kun je optreden als evenementenverkeersregelaar. Dan mag je een stop- en oprijteken geven (uit stilstand, op een bepaalde plaats) maar ook daar komt geen zwaailicht aan te pas.
Toegevoegd op 21 juli 2018 11:29: tekst
Computoon
5 jaar geleden
alexf52889
5 jaar geleden
Oke, máár ''Elke deelnemer aan de stoet scootmobielers moet zich individueel houden aan de verkeersregels.'' --> als ik er als verkeersregelaar sta, gaan mijn aanwijzingen boven de verkeersregels, dus dit klopt niet in het geheel. en is het niet eigenlijk: * -het verlenen van hulp op of langs de weg;
* -het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend; en stijl ik doe het toch, zal dit wel worden gedoogd door de politie? want een collega van mij die heeft een eigen auto en die heeft wel een ontheffing en gebruikt het ook tijdens zo'n tocht af en toe. Hij is trouwens beroepsverkeersregelaar
Computoon
5 jaar geleden
De vraag ging over zwaailichtgebruik op een rijdende scooter, niet over het stopteken dat je als evenementenverkeersregelaar uit stilstand mag geven tijdens een evenement. Natuurlijk dient in laatstgenoemd geval het bijv. kruisende verkeer te stoppen zodat de stoet in een keer door kan.
Maar van tekens die rijdend (dus illegaal) worden gegeven door een "gewone burger", al dan niet voorzien van een zwaailicht, hoeft het andere verkeer zich niets aan te trekken. Als het verkeerslicht rood wordt tijdens het rijden van de stoet-met-voorrijder mag niet de complete stoet in 1 keer de kruising over. Dan heb je echt iemand nodig die bij zo'n kruising staat en (als aan alle voorgeschreven regels wordt voldaan) legaal een stopteken mag geven aan het kruisende verkeer.
Erna55
5 jaar geleden
Je collega heeft een is beroepsverkeersregelaar, jij niet.
Je collega heeft daar een opleiding voor gevolgd, jij niet.
Je collega heeft een ontheffing, jij niet.
Doe een cursus, wordt beroeps en vraag een ontheffing aan. Misschien dat je dan ooit een zwaaailicht mag voeren.
alexf52889
5 jaar geleden
@computoon, in jouw geval bij een kruising met stoplichten, hebben we altijd een verkeersregelaar staan waardoor de hele stoet wel door rood mag. Maak je hier geen zorgen over haha